Kundeservice:  9340 9800 eller info@labdidakt.dk

Stort lager i Fredericia – oftest dag til dag levering

Bestil uden konto, skoler kan vælge EAN fakturering.
Udstyrskasser og vogne til ekskursion for skole, SFO og børnehave. Få skræddersyede ekskursionskasser med naturfagsudstyr, mikroskoper, bøger og bestemmelsesduge til biologi og natur/teknologi – klar til brug i udeskole og udeaktiviteter.

Udstyrskasser og transportvogne til udeskole

Udstyrskasser og vogne til ekskursion for skole, SFO og børnehave

Tl;dr: Med gennemarbejdede udstyrskasser, ekskursionsvogne og digitale løsninger bliver det markant lettere for skole, SFO og børnehave at gennemføre fagligt stærke og velorganiserede ture ud i naturen og nærmiljøet. Når udstyr til ekskursion i biologi og natur/teknologi samles i faste kasser og vogne – bygget op omkring Gratnells-bakker, suppleret med kameramikroskoper og Pasco dataopsamlingsudstyr og sensorer – får lærere og pædagoger både bedre struktur, mindre forberedelsestid og højere kvalitet i aktiviteterne.
LabDidakt kan både levere færdige ekskursionssæt og skræddersyede løsninger til klasser, SFO-grupper og børnehavebørn, så samme system kan bruges på tværs af huset fra indskoling til udskoling.

Ekskursioner og ture ud i naturen er en vigtig del af hverdagen i både skole, SFO og børnehave.
I skolen er ekskursionen en central del af undervisningen i biologi og natur/teknologi, mens SFO og børnehave ofte bruger naturen til leg, nysgerrighed og tidlige naturfaglige erfaringer.

Fælles for alle er behovet for gennemtænkt ekskursionsudstyr: Der skal være styr på udstyrskasser, organisering, sikkerhed og – i stigende grad – digital dataopsamling med fx Pasco sensorer, når en hel gruppe børn bevæger sig ud i skov, park, skolegård eller vandhul.

Hos LabDidakt tilbyder vi udstyrskasser og vogne til ekskursion, der er udviklet til:

  • Skoler – med fokus på biologi og natur/teknologi

  • SFO – med fokus på nysgerrighed, udeliv og uformelle læringssituationer

  • Børnehaver – med fokus på enkelhed, robusthed og tidlig naturfaglig opdagelse

Vi arbejder både med færdige ekskursionskasser og fleksible løsninger, hvor vi sammensætter indhold, vogne og Pasco-sensorer præcist efter institutionens behov.

  • Udstyrskasser til ekskursion

Hvorfor samle ekskursionsudstyr i en udstyrskasse?

En gennemtænkt udstyrskasse til udeskolen gør en mærkbar forskel i hverdagen – uanset om den bruges i skole, SFO eller børnehave. I stedet for at pædagoger og lærere skal samle udstyr fra mange skabe, står en komplet ekskursionskasse klar til brug.

Fordele for skole, SFO og børnehave

  • Mindre forberedelsestid
    Lærere og pædagoger kan hurtigt tage en udstyrskasse til ekskursion, i stedet for at bruge tid på at finde enkeltdele frem.

  • Bedre struktur og overblik
    Når ekskursionsudstyr ligger fast i en kasse eller bakke, bliver det nemmere at tælle op før og efter turen og undgå, at ting forsvinder.

  • Ensartet faglig kvalitet i skolen
    I skolens undervisning i biologi og natur/teknologi sikrer faste udstyrskasser, at eleverne altid har adgang til relevante måleinstrumenter, bestemmelsesduge, Pasco-sensorer og dokumentationsmateriale.

  • Trygge rammer i børnehave og SFO
    Sikkerhedsudstyr, handsker og en lille førstehjælpspakke kan være en fast del af udstyrskassen, så det altid kommer med på tur.

  • Let at dele i fag- og pædagogteam
    Udstyrskasser kan bookes og deles mellem lærere, pædagoger og klasser/grupper på tværs af skolen, SFO og børnehave.

 

Komplette udstyrskasser til udeskole

I skolen kan vi sammensætte ekskursionsudstyr i kasser, der er målrettet både klassetrin og fag. Kasserne bygges typisk op omkring robuste kasser og Gratnells-bakker (30 cm), så de er nemme at opbevare og flytte – og kan udvides med Pasco dataopsamlingsudstyr.

Udstyrskasse til natur/teknologi (indskoling og mellemtrin)

En klassisk udstyrskasse til natur/teknologi-ekskursion kan fx indeholde:

  • Forstørrelsesglas og lupper til feltarbejde
  • Små opsamlingsbægre med låg
  • Enkle net eller insektfangere
  • Termometre og simple vejrobservationskort
  • Bestemmelsesduge til smådyr, blade og almindelige planter
  • Klipboards, blyanter og registreringsskemaer
  • Engangshandsker og desinfektionsservietter

Kassen kan udvides med enkle Pasco-sensorer, fx:

  • Temperatur-sensor til måling af luft- og jordtemperatur
  • Lys-sensor til sammenligning af sol/skygge eller forskellige levesteder

Det understøtter arbejdet med natur/teknologi som undersøgende fag.

Udstyrskasse til biologiekskursion (mellemtrin og udskoling)

Til biologiekskursioner – fx til vandhul, skov eller nærmiljø – kan en mere specialiseret ekskursionskasse indeholde:

  • Ketchere og sigter til indsamling i vandhul
  • Petriskåle og hvide bakker til observation af smådyr
  • Pincetter, pipetter og skeer
  • Feltlupper og små mikroskoper
  • Bestemmelsesduge og feltguider til vandlevende dyr og planter
  • Vandtermometre og pH-strips
  • Registreringsark, feltskitseark og laminerede opgavekort

Her giver det ekstra værdi at integrere Pasco dataopsamlingsudstyr, fx:

  • pH-sensor til præcis måling af vandkvalitet
  • O2- eller ledningsevnesensor til undersøgelser af iltindhold og forurening
  • Temperatur- og evt. turbidsensor til mere avancerede feltmålinger

Eleverne kan dermed arbejde med autentiske data, som efterfølgende kan behandles i klassen.

Udstyrskasser til SFO og børnehave – natur, leg og nysgerrighed

I SFO og børnehave er målet ofte at give børnene gode oplevelser med naturen og støtte deres nysgerrighed gennem leg og simple undersøgelser. Her tilpasser vi udstyrskasser til ekskursion med fokus på brugervenlighed og robusthed.

Udstyrskasse til SFO-aktiviteter

En SFO-udstyrskasse til natur og udeliv kan fx indeholde:

  • Enkle lupper og små kikkerter
  • Opsamlingsbægre, hvor børnene kan kigge på insekter og smådyr
  • Robuste net og små spande
  • Børnevenlige bestemmelsesduge med tydelige billeder
  • Enkle opgave- og idéark til naturlege og små undersøgelser

Evt. kan SFO’en låne en simpel Pasco-sensor (fx temperatur eller lys) fra skolens naturfagsafdeling, så børnene kan prøve at ”måle på verden”.

Udstyrskasse til børnehave (natur og udeliv)

Til børnehaver sammensætter vi typisk udstyrskasser med:

  • Store, lette lupper
  • Gennemsigtige bokse med låg til at kigge på insekter
  • Enkle billedoversigter over almindelige dyr og planter
  • Små bakker, hvor børnene kan samle naturmaterialer
  • Materialer til sortering, farver, former og størrelser

Her er fokus på robust, analogt udstyr – eventuelle digitale elementer kan introduceres via samarbejde med skolens naturfagslærere.

Trækvogne og ekskursionsvogne til skole, SFO og børnehave

Når klasser eller børnegrupper skal have mere udstyr med, eller vejen er længere, er en trækvogn eller ekskursionsvogn en praktisk løsning – både for skoler, SFO og børnehaver.

Robust trækvogn til natur og udeskole

En lav trækvogn til ekskursion er velegnet til udeskole, naturdage, SFO-ture og børnehavens skovdag:

  • Høj lasteevne til både udstyrskasser, spande, støvler og overtøj
  • Store hjul, der kan klare græs, grus og ujævnt terræn
  • Plads til flere Gratnells-bakker og kasser med ekskursionsudstyr og evt. Pasco-udstyr
  • Nem at håndtere for både lærere og pædagoger

Trækvognen kan fungere som fælles base for en hel årgang eller en aldersgruppe i SFO/børnehave.

Modulopbygget udstyrsvogn/trolley

Til byekskursioner, nærmiljøundersøgelser og opbevaring i små depoter er en opretstående udstyrsvogn/trolley oplagt – især på skoler:

  • Lukket konstruktion beskytter følsomt udstyr
  • Flere moduler og bakker til opdeling efter fag og tema
  • Praktisk trækfunktion til faste underlag
  • God løsning, hvor udstyret skal opbevares aflåst

Her er det oplagt at kombinere:

  • Udstyrsbakker med klassisk feltudstyr
  • Separate bakker med Pasco-sensorer, grænseflader og kabler
  • Bakker med små batteridrevne mikroskoper med kamera

Gratnells-bakker (30 cm) og Rover – struktur på tværs af huset

Mange skoler – og i stigende grad SFO’er – arbejder allerede med Gratnells-bakker. Vi bruger bakkerne aktivt som grundmodul i både udstyrskasser, vogne og opbevaring af Pasco-sensorer.

Gratnells-bakker som grundmodul

Ved at bygge ekskursionsudstyr op omkring Gratnells-bakker (30 cm) får institutionen:

  • En ensartet struktur i naturfagslokale, depot, SFO-rum og børnehavestue
  • Mulighed for farvekodning efter afdeling (skole/SFO/børnehave) eller fag/tema
  • Fleksibilitet: én bakke kan udgøre et komplet sæt til én klasse eller én børnegruppe
  • Let vedligeholdelse og udskiftning af indhold

Vi kan levere både:

  • Færdigpakkede bakker til biologi, natur/teknologi, SFO-naturaktiviteter og børnehaven
  • Særlige bakker til Pasco-sensorer og tilbehør, så det digitale udstyr er overskueligt organiseret
  • Tomme bakker og indsatser til institutioner, der selv vil fintrimme indholdet

Gratnells Rover – rullende system til ekskursion

Med Gratnells Rover kan skolen og SFO’en rulle de samme bakker direkte fra lokale til ekskursion:

  • Plads til flere bakker, fx én bakke pr. bordgruppe eller SFO-gruppe
  • Store hjul, der kan klare trapper og ujævne underlag
  • Ideel til udeskole og tilbagevendende ture i nærmiljøet

Digitale ekskursioner: mikroskoper med kamera og Pasco-sensorer

De små batteridrevne mikroskoper med kamera og Pasco dataopsamlingsudstyr gør det muligt at tage dele af naturfagslokalet med ud på ekskursion – både for ældre elever og nysgerrige SFO-børn.

Anvendelse i biologi og natur/teknologi

Med Pasco-sensorer kan eleverne fx:

  • Måle temperatur, pH, iltindhold og ledningsevne i vandhul og sø
  • Undersøge lysintensitet og temperatur i forskellige levesteder
  • Registrere bevægelse, acceleration eller højdeprofil på ture i nærområdet

Kombineret med mikroskoper med kamera får eleverne både:

  • Makrodata (målinger og grafer via Pasco)
  • Mikrodokumentation (billeder og nærstudier via mikroskoperne)

Det giver et stærkt grundlag for efterbehandling i klassen.

Brug i SFO og udskolingsvalgfag

I SFO og valgfag kan Pasco-sensorer bruges mere eksperimenterende, fx:

  • ”Måleture” i skolegård og nærområde
  • Små projekter, hvor eleverne selv vælger, hvad der skal måles på
  • Data, der kobles til projektuger, naturfagsmaraton eller tema-uger

Eksempler på komplette ekskursionssæt

For at gøre det overskueligt at komme i gang kan vi sammensætte færdige ekskursionssæt til skole, SFO og børnehave – med og uden Pasco.

Ekskursionsvogn “Natur & vandhul” (skole)

  • Robust trækvogn med plads til flere udstyrskasser
  • Gratnells-bakker med:
  • Net, ketchere, bakker og opsamlingsglas
  • Bestemmelsesduge til vandhulsdyr og planter
  • Termometre og pH-strips
  • Bakke med udvalgte Pasco-sensorer til vandkvalitet (fx pH, temperatur og ledningsevne)
  • Kasse med sikkerhedsudstyr, handsker og førstehjælp

Ekskursionssæt “Udeliv i SFO”

  • 1–2 udstyrskasser med:
  • Lupper, opsamlingsbægre og små net
  • Børnevenlige bestemmelsesduge og idéark til naturlege
  • Evt. en trækvogn til transport af kasser, madpakker og ekstra tøj
  • Mulighed for at låne en enkelt Pasco-temperatur- eller lyssensor fra skolens naturfag

Ekskursionskasse “Digital biologi”

  • Udstyrskasse med:
  • Batteridrevne mikroskoper med kamera
  • Udvalgte Pasco-sensorer (fx temperatur, pH og ilt)
  • Kabler, grænseflader og simple vejledninger
  • Designet til udskoling og evt. talent- eller valgfagshold

Sådan skræddersyr vi udstyrskasser til jeres skole, SFO og børnehave

Vi tilpasser udstyrskasser, ekskursionsvogne og Pasco-løsninger efter:

  • Institutionstype (skole, SFO, børnehave – eller kombineret skole/SFO)
  • Fag og klassetrin (natur/teknologi, biologi, geografi mv.)
  • Typiske ekskursionssteder (skov, vandhul, kyst, by, skolegård, legeplads)
  • Antal børn/elever pr. gruppe
  • Eksisterende udstyr og opbevaringsmuligheder
  • Ønsket niveau for digital dataopsamling (fra simple målinger til fulde Pasco-klassesæt)

Vi kan tage udgangspunkt i det, I allerede har – både analogt og digitalt – og supplere med nye udstyrskasser, vogne og Pasco-sensorer, så løsningen bliver sammenhængende for hele huset, fra børnehave til udskoling.

 

FAQ – udstyrskasser og ekskursion for skole, SFO og børnehave

Hvilke udstyrskasser er mest relevante for vores skole?
Det afhænger af, om I primært arbejder med natur/teknologi, biologi eller udeskole. Vi hjælper med at vælge eller sammensætte udstyrskasser til jeres typiske ekskursioner.

Kan SFO og skole dele de samme udstyrskasser?
Ja, ofte kan indholdet tilpasses, så det både kan bruges i undervisningen og i SFO-tiden – eller der kan laves separate bakker til hver afdeling i samme vogn.

Kan vi få en særlig udstyrskasse til børnehaven?
Ja. Vi kan sammensætte børnehavevenlige udstyrskasser med fokus på robuste, enkle materialer, som små børn kan håndtere.

Hvordan sikrer vi, at udstyrskasserne ikke ”løber ud i sandet”?
Vi anbefaler tydelig mærkning, faste tjeklister og en enkel vedligeholdelsesrutine i fag- og pædagogteamet. Vi kan bidrage med forslag til struktur og indholdslister.

author avatar
Admin9strator
Martin Egeskov Pedersen
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Hurtig levering

dag til dag på lagervarer. Alle varer sendes fra dansk lager.

Tryg og sikker handel

30 dages fuld returret (gælder dog ikke på skaffevarer).

Kvalificeret kundeservice

Produktspecialister, som kender det danske undervisningssystem

Fleksibel betaling

Betal per EAN, faktura, Dankort, kreditkort eller Mobilepay

Nyhedsbrev

Gå ikke glip af alt det spændende, der kommer til at ske den kommende tid. Tilmeld dig vores månedlige nyhedsbrev og modtag alle de spændende nyheder direkte i din indbakke. Få også information om særtilbud, kampagner, konkurrencer og meget andet!